De zweetgeur van het goede idee

Disclaimer: dit bericht is geschreven nadat de auteur net wat vers zweet uit de huidplooien wegveegde. Dat is geen onnodig goor detail (mijn verse zweet is even helder en fris als een net aangebroken flesje Fiji water), want dat zweet is het resultaat van diepgaand onderzoek voor het onderwerp van deze tekst: hoe kan beweging je creatiever maken?

Het zweet dat ik net wegveegde, is het resultaat van een rondje lopen volgens de richtlijnen van Peter Ampe. In zijn boekje 'The mind works best at running speed' legt hij in detail uit hoe een korte jogsessie je op snelheid brengt om ideeën te spuwen. Als je het goed aanpakt tenminste. 

Volgens Ampe loop je best niet te snel of te lang, anders gaat al je aandacht naar de fysieke inspanning. Hou de training licht en loop alleen: zonder muziek en in een omgeving die je niet te veel afleidt. Zo kunnen de onderwerpen waar je wel of niet bewust mee jongleert voluit rijpen. Komt er tussen het gepuf een geniaal idee bovendrijven, zegt Ampe, zorg dan dat je het meteen noteert. Als je zoals de auteur van het zweterige type bent, noteer je best alles met uw smartphone. Niets zo inspiratieloos als een treurig doorweekt notitieblokje. 

Toegegeven: ik ben tijdens mijn fundamentele onderzoek niet moeten stoppen om een briljante inval te noteren, en dat terwijl ik zeker 54% batterijrestwaarde had. Maar ik heb dan ook niet, zoals Lampe, 33 leeuwen bijeen verzameld op de reclamefestivals in Cannes. Nee, ondergeschrevene is eerder de man van de creativiteit met kleine 'c', kleine oplossingen vinden voor kleine alledaagse problemen. De juiste manier bedenken om een collega over een heikele kwestie aan te spreken, de eerste zin bedenken van een korte mail, of verzinnen wat er die dag weer eens tussen de boterhammen moet komen.

Maar of jij creativiteit nu met klein of grote c schrijft (of nog, volgens de progressieve spelling uit de jaren 1960, godbetert met een 'k'), het staat buiten kijf dat even bewegen wel degelijk de hersenen meer stimuleert dan als een konijn naar de lichtbak van je laptopscherm blijven staren. Om het eens eenvoudig te zeggen: als je mentaal vastzit, zorg dan dat je fysiek beweegt.  

Alleen: niet iedereen heeft een paar loopschoenen onder de bureau staan om meteen een rondje te gaan lopen als de inspiratie zoek is. Gelukkig kan je ook op kantoor meteen in beweging schieten. Hieronder enkele praktische oefeningen om zo over die creatieve blokkades heen te huppelen:

Oefening 1. Kijk op het moment van een inspiratiedip weg van je computerscherm, en wandel richting koffiemachine. De kans is groot dat je op dit onproductieve dieptepunt van de dag al net die ene kop koffie te veel binnen hebt en je het maagzuur al een paar  keer in de mond proefde. Niettemin, wandel met vaste tred verder (neem misschien een omwegje voor extra beweging) richting het apparaat en schenk die kop te veel uit. Snuif de koffiegeur op en wanneer je je maag voelt protesteren onder het vooruitzicht van nog meer van het zwarte goedje, duw je de kop koffie snel weg onder een luid 'bah!' Zorg dat je in deze actie een kast, of liever nog, een collega raakt, zodat de koffie uit de kop gutst, en op de grond druipt, of op je collega terechtkomt. Optioneel: laat het kopje daarop ook vallen, hard genoeg om het te breken. De opkuis kan meteen beginnen: kuismateriaal uithalen, scherven opvegen, zwabberen, de kledij van je collega uitwringen, enz. Intense oefeningen waarbij alle spieren in je lichaam onder stress komen te staan, terwijl je de schade van het semi-opzettelijke ongeluk ongedaan maakt. Wandel na de uitputtingsslag terug naar je bureau. Bekijk je laatste realisatie op het scherm en wis het: dat idee was toch al niet zo briljant, en al zeker niet nog meer van je zweet waard. Zo, je kan weer verder. 

Oefening 2. Maak een eenvoudige visualisatie van de uitdaging waarmee je worstelt. Geef de afbeelding schermvullend weer op je laptop en begin met bewegen. Hanteer daarbij de werkwijze van een 'boules de berlin' verkoper: plaats de laptop op een draagblad en plaats het, ondersteund met één hand, op het hoofd. Stap stevig door de straat en licht met luide stem de infographic op het scherm toe. Vraag om input van de medeburger. Stel mensen die je bang aankijken gerust : je wil hen niets verkopen, alleen hun ideeën stelen. Dring voldoende aan en zet het eventueel op een verkwikkende achtervolgingssprint als iemand vanonder het gesprek probeert te muizen. Als je genoeg beweegt, heb je snel enkele inspirerende ideeën verzameld. 

berlijnse-bollen.jpg#asset:59

Oefening 3. En dan nog een vluggertje: als je het gevoel hebt mentaal in een doodlopende straat vast te zitten, schuifel dan wat naar voren op de bureaustoel en waag je aan een aantal 'tricep dips'. Prachtige oefening voor op een stoel, zeer geschikt om de armspieren te doen blinken van genot. Als er wieltjes onder de bureaustoel staan, is de oefening extra uitdagend. Misschien houd je dit 30 seconden vol, maar hoogstwaarschijnlijk niet een volle minuut. Op het moment dat je neerploft op die vieze tapis plain waar je kantoor mee bekleed is, besef je dat je leven ook veel lastiger had zijn hebben als fitness instructeur. Zet je opnieuw aan uw laptop en werk gewoon verder. Misschien schiet je straks wel iets te binnen. 

Persoonlijk vind ik dat ook een kort toiletbezoek inspiratievoordelen oplevert: lichamelijke blokkades opheffen zorgt ook voor mentale ruimte. Maar ook zonder het onsmakelijk te maken denk ik dat bovenstaande oefeningen overtuigend genoeg zijn om je te laten bewegen bij een creatieve opstopping. Nu alleen nog een manier vinden om deze Intervent-blog te blijven lezen wanneer je je in het zweet werkt.