Minder sterfelijk

Ken je die ‘extinction timelines’? Het zijn doemsvoorspellingen van overmoedige consultants die op basis van een trendrapport of vier meedogenlozen uitsterfschema’s opstellen . Een bekende is die van het ‘Future Exploration Network’: hier wordt het einde voorspeld van onder meer bibliotheken (‘Libraries’, 2018), Paris Hilton (2023), en verslavingen (2035). Voor het einde van ‘fysieke pijn’ en ‘lelijkheid’ moeten we nog even geduld oefenen tot na 2050. 

Future-Extinction-History-Timeline-Infog

De disclaimer onderaan relativeert het slagveld: ‘Not to be taken too seriously’, gelukkig maar. Maar de denkoefening is interessant, want in de tijdslijn zijn ook veel beroepen terug te vinden. Slagers, receptionisten, en ambachtslieden: ze zijn binnenkort even levensnoodzakelijk als de melkboer. Sommigen gaan zelfs zo ver te beweren dat automatisering en robotisering ertoe zullen leiden dat tegen 2030 meer dan 50% van de huidige beroepen niet meer zullen bestaan.

Hoe kan je als Werkmensch nu nog het verschil maken in een wereld van gerobotiseerde fabrieksarbeiders, linked open data en alom toegankelijke informatie? Antwoord: we zullen als mensen in de economie van morgen moeten inzetten op datgene waar we het sterkst in zijn. Creativiteit.

Dat wordt misschien nog het mooist aangetoond door zij die heel hard het omgekeerde proberen te bewijzen. Neem Douglas Eck, senior onderzoeker bij Google. Hij lanceerde op 1 juni 2016 het project ‘Magenta’. Zijn missie: machines ontwikkelen die zelf muziek, film en andere visuele kunst creëren. 

Als je het ons vraagt: investeer je zuurverdiende centen in een andere futurist. Eén van de sterkere verklaringen van creativiteit is namelijk dat het maar bestaat omdat het levensnoodzakelijk is Computers ervaren geen liefde en geluk, maar en moeten niet omgaan met zorgen, verdriet, en pijn. Creatief zijn is net een manier om te reageren op de vele uitdagingen die het leven onze richting uit gooit

Creativiteit is daarom des mensens, niet ‘des machines’. En dus is het de ultieme manier om het verschil te maken in een verder digitaliserende wereld. Als je ons niet gelooft mag je gerust de Spotify-playlists van Douglas Eck op je telefoon zetten, ik verkies toch de nieuwe Moderat. 

Tijd dus om je creatieve zelve beter te soigneren om relevant te blijven in de economie van morgen. Wat niet wil zeggen dat je nu alle deugddoende, hersendode activiteiten definitief van je takenlijst moet schrappen. Om voor mezelf te spreken: ik kleef bijvoorbeeld nog altijd erg graag postzegels op een stapel enveloppes. Alleen zal dat nooit voldoende zijn om onszelf van de extinction timeline te houden, want ook postkantoren zijn ten dode opgeschreven.